پروتکل https و سئو سایت

https سئو

تاثیر https در سئو سایت

پروتکل https و سئو سایت

مسائل مهم سئو جهت بهره گیری از https در سایت

جستجوگر گوگل بیشتر فاکتورها و آیتم هایی را که از آنها جهت رتبه بندی وب ها استفاده میکند را برملا نمیکند.

از همین جهت وقتی گوگل اعلام کرد سایت هایی که از https بهره مند می شوند امتیاز و رتبه بالاتری در نظر میگیرد خیلی ها متعجب و شگفت زده شدند.

باید در نظر بگیرید که https مثل دیگر فاکتورها و آیتم های رتبه بندی و ارزش گذاری نیست و آماده سازی آن پیچیدگی و راه های خاص خود را دارد و ممکن است به مقداری خطر پذیری و هزینه و ریسک نیاز داشته باشد. در شرایط فعلی هم، وب سایت ها بیشتر از قبل، از https استفاده میکنند چون متوجه مزایا و ارزش های متفاوت آن شده اند.

این طور که مشخص است این کار گوگل در حال نتیجه دادن می باشد. آیا بهره گیری https فقط برای گوگل خوب است و یا ممکن است برای سایت شما هم مزیت و خوبی داشته باشد؟ ما در این مقاله میخواهیم اثرات پروتکل امن https برای بهینه سازی و سئو ی سایت را مورد بررسی قرار دهیم که چه مزایا و خوبی هایی برای وب سایت ما دارد.

http and https

https سئو سایت و مزایای بهره گیری از آن

بهره گیری از https مزایا و خوبی های زیادی را دارد که بازاریاب ها و مدیران سایت، این امکان را دارند که از مزایای آن بهره مند شوند. در ادامه مقاله این مزایا برای سئو را عنوان خواهیم کرد:

انتقال اطلاعات بیشتر

هر وقت ترافیک بازدیدکنندگان یک سایت امن با https به سمت یک وب سایت غیر امن http می آید، داده های مهم و با ارزش که در سایت امن بوده است در مرورگرها از بین می رود. این ترافیک بازدیدکنندگان در گزارش های گوگل آنالیتیکس به شکل Direct نشان داده خواهد شد.

این برای مدیران سایت های غیر امن http خیلی خوب نیست چون شما خبر ندارید این ترافیک بازدیدکنندگان از چه جایی آمده است.

به بیانی دیگر : اگر برای سایتتان http بهره گیری میکنید و ترافیک بازدیدکنندگانی که از سایت هایی با https به سایت شما وارد می شوند در گوگل آنالیتیکس به صورت direct نشان داده می شود.

راه آسانی وجود دارد! در سایتتان https را استفاده کنید. تا اطلاعات ارجاعی به شکل امن و خوبی برایتان ذخیره شود. حتی در صورتی که وب سایت بک لینک دهنده از http بهره مند باشد ، باز هم در این صورت به اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. چون هرچه جلو میرویم سایت های بیشتری این تغییر را انجام می دهند و به عبارتی روی آوردن مدیران سایت ها از http به سوی https رو به افزایش است.

بهبود و بالا رفتن رتبه سایت و تاثیر https

جستجوگر گوگل چند مدت زمانیست که اعلام کرده بهره گیری از https را امتیازی با ارزش و مهم برای ارزش گذاری و رتبه گذاری سایت ها به حساب می آورد. از سوی دیگر اطلاع داریم که گوگل ، چیزی حدود دویست فاکتور و آیتم را برای رتبه بندی و ارزش گذاری وب سایت ها مد نظر دارد (این تعداد تا کنون توجه سئو کارها را جلب کرده است ولی ممکن است تعداد فاکتورها بیشتر باشد). پس اثر پروتکل https در سئو وب سایت را به شکل مستقیم و عینی متوجه نخواهید شد. مخصوصا اگر سایتتان رتبه و ارزش خوبی داشته باشد.

در اصل آخرین تحقیق های search_metrics نشان داده است که بهره گیری از https مزیت و خاصیت خیلی قابل توجهی برای سئو در بر ندارد. این یعنی مثلا در خیلی از سیگنال ها و آیتم های رتبه بندی و ارزش گذاری ، امکان اینکه این اثرها را جدا کنند وجود ندارد.

برای همین از https انتظار معجزه و کار بزرگی را نداشته باشید. اگر به فکر سئو و بالا رفتن هستید کارهای دیگری وجود دارد که انجام دهید. مثلا:

  1. لینک بیلدینگ
  2. تحلیل و بررسی سئو و بهینه سازی رقبای خودتان
  3. استفاده صحیح از متاتگ ها
  4. کم کردن خطاهای crawl
  5. از بین بردن مشکل محتوا و مطالب تکراری
  6. بررسی و تحقیق کامل جهت سئو و بهینه سازی سایت
  7. بالا بردن سرعت وب سایت
  8. انجام سئو محلی وب سایتتان
  9. انتخاب اهداف بین المللی
  10.  تولید و انتشار محتوا و مطالب با کیفیت بالا
  11.  هماهنگ کردن وب سایت و محتوای آن با سرچ کاربران
  12.  به روز کردن مطالب گذشته و قدیمی
  13. بهبود بخشیدن به پیوند و بک لینک سازی داخلی
  14. سئو ی داخلی وب سایت

حریم خصوصی کاربر و امنیت سایت

خیلی از آدم ها معتفد هستند که پروتکل https تنها برای سایت هایی که کد عبور و محتوای دارای رمز و مطالب حساس و مهم را دارند کاربرد دارد ولی این تفکر چندان صحیح نیست. سایت هایی که فوق العاده معمولی و ابتدایی هستند و مطالب مهم ندارند و مطالب کسل کننده داخل آنها می باشد هم میتوانند از امکان پروتکل اس اس ال https استفاده کنند.

SSL

https از جوانب متفاوتی امنیت را برای سایت شما تضمین خواهد کرد:

  • https این اطمینان را به شما می دهد که سایت سرور درست همانی باشند که کاربران و بازدیدکنندگان قرار است که به آنها وصل شوند.
  • چون https از ورود 3rd party به وصل شدن کاربر و بازدیدکننده ها و سرور جلوگیری میکند و مانع حمله کردن هکرها میشود و استفاده و بهره مندی ازسایت را برای بازدیدکننده ها و کاربران آسان تر و راحت تر میکند.
  • همه ارتباطات از جمله url ها از طریق https رمزگذاری میشوند. این کار باعث می شود از اطلاعاتی مثل سابقه بازدیدها از سایت و یا شماره و کد کارت های بانکی حفاظت کند.

کمک: اگر منتقل شدن به https جهت تجارت و کار شما منطقی به نظر می رسد حتما به فکر باشید که این تغییر را انجام دهید. اعتماد و داشتن امنیت اثر خیلی کوچک و کمی روی ارزش و رتبه سایت دارد پس اثر https برای سئو و بهینه سازی برای سایتتان، ارزشمند و مثبت می باشد.

مسائل و مشکلات در زمان بهره گیری از https

حتما امکان اشتباه و خطا می باشد

منتقل کردن همه سایت از http به https به معنی منتقل کردن موارد خیلی زیاد!. پس مطمعنا موارد زیادی هستند که در این جا به جایی امکان دارد از قلم بیفتد به یکی از موارد مهم آن اشاره میکنیم:

Urlهای مهم و با ارزش را در فایل robots.txt که مربوط به موتورهای جستجوی است ، بلاک کردید؟

سایت شما باعث می شود که برنامه ها و ابزارهای مرورگر به کاربران و بازدیدکننده ها هشدار و اعلان هایی بدهند که باعث فراری شدن و دور شدن آنها از سایت بشوند.

ممکن است این مشکلات خیلی کم اتفاق بیفتد ولی باز هم باید به آنها دقت کنید.

مشکلات مربوط به سرعت

چون که https در برابر http به ارتباطات بیشتری ما بین سرورها نیاز دارد این امکان را دارد که سرعت سایت را کاهش دهد و خصوصا که از قبل و در گذشته هم سایت سرعت کمی داشته باشد. و این مسئله ی سرعت ، خودش به تنهایی آیتم خیلی مهمی برای رتبه بندی و ارزش سایت می باشد.

اگر در زمان ساخت سایت همه نکات و کارهای مهم را انجام دهید سرعت سایتتان بالا می باشد و با https مشکلی نخواهد داشت. چیزهای جدیدی مانند spdy که با https هماهنگ می باشد این امکان را به شما می دهد که سرعت سایت را افزایش دهید.

هزینه ها

خیلی از دارندگان سایت ، برای گواهینامه و مدرک ssl هر سال بین دویست تا هشتصد هزار تومن خرج می کنند. این هزینه برای سایت های بزرگ مشکلی نیست ولی برای سایت های کوچک خیلی زیاد می باشد.

برای کار با https همه چیز مهیا نمی باشد

بعضی اوقات همه چیز جهت کار با https وجود ندارد. نرم افزارهای آنلاین که در گذشته بوده است ممکن است در حال حاضر با https دارای مشکلاتی باشند. درحال حاضر همه دنیا به سمت کدگذاری ssl حرکت میکند ولی در این راه مانع هایی وجود دارد. مثلا اگر سایت شما از گوگل ادسنس ( یکی از سرویس های گوگل که به مدیر سایت اجازه می دهد تبلیغات مرتبطی را در وب سایت خود منتشر کرده و کسب درآمد کند ) بهره گیری میکند امکان این می باشد که آگهی و تبلیغات شما و درآمد شما با اشکال مواجه شود.

وب سایت هایی که در حال حاضر از https بهره مند میشوند روبه افزایش است

در حال حاضر تعداد خیلی بالایی از وب ها از https بهره مند می شوند ولی اکثر آنها برای لاگین و یا پرداخت استفاده میکنند. سایتی که در همه صفحه های خود از https بهره مند شود خیلی کم است.

با توجه به تحقیقات Built with سال 2014 بین 10000 سایت بهتر در کل جهان حدودا 4.2% و در بین 1000000 از وب های برتر و بالاتر 1.9% آنها کاربران و بازدیدکنندگان را به شکل از پیش تعیین شده در همه صفحه ها https انتقال می دهند..

و در حال حاضر و با توجه به شرایط الان این تعداد ها در حال افزایش می باشد.

گواهینامه و مدرک ssl و بهترین آن

شرکت ها گواهینامه و مدارک مختلفی از ssl را عرضه خواهند کرد ولی در کل دو دسته می شوند:

1- Standard ssl یا گواهینامه ssl استاندارد

2- Extended SSL یا گواهینامه ssl توسعه یافته (که بالاترین درجه ssl را به شما اعطا میکند)

از جهت رتبه بندی و ارزش گذاری در حال حاضر اهمیت زیادی ندارد که چه گواهینامه ای را دارید، با توجه به گفته جان مولر ( ایشان تحلیل گر گوگل هستند) شرکت گوگل برایش فرقی ندارد از چه ssl بهره گیری میکنید. ولی در آینده امکان دارد این روش تغییر کند.

از لحاظ تجربه و نیز امنیت نوع گواهینامه ها ، امکان دارد اثر داشته باشد. اگر شما جای کاربر و بازدیدکننده باشید تصور کنید که برخورد با https های مختلف در نوار ادرس بار مرورگرتان چه اثری بر احساسات شما می تواند داشته باشد.

هرچه قسمت سبز رنگ بغل نوار آدرس برای کاربر خوب می باشد ، آن مایه آرامش است، نشانه هشدار عجیب و دیده نشده کنار آن امکان دارد باعث تشویش و نگرانی کاربر بشود و او را از سایت ما فراری کند. یکی از اثرهای https برای سئو و بهینه سازی وب ها همین بحث اعتماد بازدیدکننده ها و کاربران است.

چگونه رتبه گوگل خود را بعد از https حفظ کنیم!؟

  • مطمئن شوید که تمامی فاکتورها و بخش های وب سایتتان از https استفاده می کنند مثلا بخش های جاوا ، استایل Css وب سایت ، تصویرها ، لینک های شبکه های اجتماعی ، لینک های موجود در محتوا و غیره
  • برای انتقال تمامی صفحات وب سایتتان از http به https پیشنهاد می شود به طور صحیح از ریدایرکت 301 استفاده نمایید. استفاده از این نوع ریدایرکت برای مهندس های سئو و بهینه سازی یک عملی عادی و ساده است اما خیلی مهم و اساسی است.
  • مراقب تگ های Canonical سایتتان نیز باشید و آنها را هم به https تغییر دهید.
  • لینک های کوتاه شده ی داخل سایتتان هرچندتایی که هست را تغییر دهید تا از https استفاده کند.
  • آدرس سایت را با https در گوگل وب مستر ثبت کنید .
  • نقشه xml وب سایت خود را بروز کنید که از url های جدید استفاده کند. همچنین نقشه جدید را در گوگل وبمستر ثبت کنید.
  • در قسمت robots.txt نیز نقشه ی جدید را اضافه کنید و این فایل را مورد بررسی قرار دهید.
  • در صورت لزوم، کد پیگیری Analytics خود را به روز رسانی کنید. بیشتر Snippet های مدرن Google Analytics از https پشتیبانی می‌کنند، اما کدهای قدیمی‌تر ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشند

نکاتی درباره خوراک یا فید

خیلی از وب ها هنوز هم جهت خوراک rss خودشان از feedburner بهره گیری میکنند. ولی جستجوگر گوگل خیلی وقت است که حمایت از feedburner را در حال توقف قرار داده و برای همین feedburner با https تطبیق ندارد. اگر از feedburner بهره مند میشوید صحیح تر است که از آن استفاده نکنید و از چیزی مطابق با https استفاده نمایید.

تاثیر تعداد اشتراک گزاری ها در سئو

زمانی که http به https منتقل میشوید میخواهید که اعداد و مقدار اشتراک گذاری های محتوا و مطالب سایت شما محفوظ بماند. این اعداد تاثیر زیادی برای سئو نخواهد داشت ولی روی ذهن و فکر مخاطب و کاربر تاثیر زیادی دارد.

صفحه ای که در زمان تغییرات http به https با آن مواجه شوید و باعث وحشت شما شود.

در اصل برخی از شبکه های اجتماعی موجود هنوز هم این اعداد و آمار را به کمک api هایشان انتقال میدهند. ولی امکان دارد مدت زمان زیادی وقت ببرد تا این اعداد صحیح نشان داده شوند. در بعضی از شبکه ها مثله توییتر هم هیچ وقت انتقال داده نمی شود.فیسبوک این کار را در اخر انجام می دهد.

البته باید بگیم که این عددها و امار با اشتراک گذاری جدید به روز نمی شوند و فقط برای محتوا و مطالب قدیمی می باشند.

و اما آینده

جنبش سایت به سمت کدگذاری های ssl به شکلی می باشد که در سال های آینده همه به شکل پیش فرض و از پیش تعیین شده از آن بهره مند می شوند. کارشناسان سئو و طراحان سایت از این موضوع به خوبی باخبرند و برای همین محبوبیت https بیشتر از قبل افزایش می یابد.

هشدار: جستجوگر گوگل اظهار داشته است که برنامه کروم کنار آدرس هایی که از https بهره مند نیستند کلمه not secure به معنی غیر امن نشان خواهد داد.


اگر اين مطلب را مفيد ميدانيد لطفا اشتراک گذاري کنيد.

مقاله های مرتبط :

چگونه سئو کنیم | زمان آموزش 20 دقیقه

تاثیر ریدایرکت بر سئو | زمان آموزش 20 دقیقه

نقش لینک های فالو و نوفالو در سئو سایت | زمان آموزش 10 دقیقه

چطور کلمات کلیدی متناسب با سایت خود را بیابیم | زمان آموزش 10 دقیقه

پروتکل https و سئو سایت | زمان آموزش 10 دقیقه

چطور محتوای بی کیفیت توسط گوگل شناسایی می شود | زمان آموزش 10 دقیقه


Copyright © 2010 - 2024 | . تمامی حقوق این وب سایت برای بک لینک فا محفوظ است
طراحی و اجرا:بک لینک فا | نقشه سایت