تاثیر ریدایرکت بر سئو

تاثیر ریدایرکت بر سئو

آموزش رایگان ریدایرکت و استفاده آن برای سئو

تاثیر ریدایرکت بر سئو

ریدایرکت و انواع آن

ریدایرکت با درنظر گرفتن هدفی که دارد دارای انواع مختلفی می باشد که گاهی نتیجه مساوی و مشابهی دارد و در مدت زمانی که صفحه هایی توسط ریدایرکت منتقل میشوند با هم فرق دارند که بین تمام ریدایرکت ها redirect-301 و redirect-302 از همه مهم تر می باشد. ریدایرکت 301 ریدایرکت دائم و همیشگی می باشد و ریدایرکت 302 ریدایرکت موقتی می باشد که تفاوت آنها را در ادامه به همراه مثال و کد انتقال صفحه ریدایرکت خواهیم نوشت.

معرفی ریدایرکت

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر قصد تغییر دامنه سایت خودتان را داشته باشید چه چیزی رخ میدهد و برای رتبه سایت تان در جستجو چه چیزی پیش می آید و یا اگر قصد تغییر آدرس صفحه خود را داشته باشید بازدید کنندگان چگونه از این موضوع با خبر میشوند. اگر میخواهید همچین کاری را انجام دهید نگران نباشید برای اینکه در سئو موردی به نام ریدایرکت وجود دارد که در این جا به جایی ها به کار می آید.

سایت ها جدا از مقدار درآمدشان برای صاحبان خود اهمیت های بالاتر دارند. اگر همه موارد سئو را رعایت کنید رتبه سایت شما با تلاش مدام و سئو بالا میرود و برای نگهداری آن باید روش های درستی را انجام داد.

بعضی وقت ها پیش می آید که مدیرهای وب ها باید موقت یا دائمی آدرس صفحه خود را عوض کنند و این در صورتی است که بازدیدکنندگان به آدرس قدیم می آیند. در این صورت مدیرها باید با روشی کاربران را به آدرس و صفحه جدید بیاورند. حالا ارزش رتبه هایی که صفحات در جستجوگرها داشته اند چه خواهد شد؟

پس این مقاله را برای دانستن تا انتها بخوانید.

ریدایرکت دائم و یا 301

فرض کنیم یکی از صفحاتی که از بازدید کننده بالایی برخوردار است آدرسش تغییر میکند و در اینجا فقط عوض شدن و منتقل شدن آدرس مهم نیست ، بلکه رتبه و مقام یا به اصطلاح پیج اتوریتی آن صفحه مهم می باشد. در این شرایط میشود از ریدایرکت دائم علاوه بر انتقال آدرس قبلی به ادرس جدید و منتقل کردن بازدیدکنندگان و جستجوگرها به آدرس جدید، ارزش و رتبه ای که آن صفحه داشته است را نیز به آدرس جدید انتقال دهیم. به بیان دیگر با کمک ریدایرکت 301 یا همان دائمی می شود آدرس جدید صفحه را در دیتابیس اصلی گوگل و دیگر جستجوگرها به جای آدرس قدیم گذاشت. و این بسیار مهم است چون ممکن است شما قبلا برای آدرس قدیم خود بک لینک های زیادی تهیه کرده باشید که بخواهید امتیاز آنها به صفحه ی جدید انتقال یابد و از تکرار دو صفحه هم جلوگیری کرده باشید لذا استفاده از ریدایرکت دائم در این شرایط بسیار حائز اهمیت و مهم است.

ریدایرکت 301

انتقال صفحه به روش 301 در اصل یک status code می باشد که به جستجوگرها صفحه ای را که به آن اشاره کرده اید را نشان می دهند که از این آدرس منتقل شده و بهتر آن است که در آدرس جدید آن را سرچ کنید. جستجوگرها و یا مرورگرها بعد از دیدن این پیام سریع آدرس جدید را نشان میدهند. پس هر زمانی که قصد تغییر آدرس به شکل دائمی را داشتید از ریدایرکت دائمی یا همان 301 بهره گیری کنید.

ریدایرکت 301

در بالا ریدایرکت موقت و دائم را یه صورت مختصر توضیح دادیم. ریدایرکت 302 و استفاده از آن یعنی کاربران را موقتا به صفجه دیگری منتقل کنیم و ریدایرکت 301 یعنی به طور دائم منتقل کنیم.

حالا میخواهیم توضیح دهیم که از ریدایرکت 301 چگونه استفاده کنیم.

ریدایرکت 301 دائمی است که کاربران را برای همیشه و دائمی به آدرس جدید منتقل میکند زمانی که از ریدایرکت 301 بهره گیری کنیم این امکان وجود دارد که همه url های گوناگون را که برای یکی از صفحه های وب می باشد ، در یک جا جمع آوری کرده تا جستجوگرها آدرس ها را در قالب یک صفحه رتبه بندی و ارزش گذاری کنند.

با ذکر مثالی ریدایرکت 301 را توضیح میدهیم.

در پایین دو لینک با آدرس های متفاوت مشاهده میکنید که هر دو آدرس ما را به یک آدرس انتقال میدهد.

pichak.net/crop

http://pichak.net/crop

در این صورت کاربران با هر دو ی این آدرس ها که مربوط به سایت پیچک می باشد وارد آن سایت می شوند و سایت مورد نظر اعتبار و ارزش جستجوگرها را از هر دو آدرس دریافت میکند.

توجه کنید که آدرس دوم با وجود با اینکه http:// دارد وقتی که وارد پیچک میشوید در نوار آدرس http:// را مشاهده نمیکنید. یکی از کاربردهای ریدایرکت 301 مثالی بود که توضیح دادیم در اصل برای جلوگیری از url مشابه و تکراری از ریدایرکت 301 استفاده کردیم و و تمام رتبه و ارزش و سیگنال سایت را انتقال می دهد.

یعنی فرقی ندارد از چه آدرسی وارد این سایت خواهید شد در هر صورت به pichak.net/crop منتقل خواهید شد و این آدرس ارزش و رتبه را دریافت خواهد کرد.

link juice چیست : یکی از مهمترین ویژگی های ریدایرکت 301 همین است که ارزش و رتبه و مقام صفحات قدیمی تر را به صفحات جدید منتقل میکند که به آن link juice نیز میگویند.

Link juice یک کلمه کاملا عامیانه می باشد که برای نشان دادن قدرت و ارزش یک وب سایت به خاطر وجود پیوندهای داخلی و خارجی به کار گرفته میشود.

در اصل پیوند Link juice به مقدار قدرتی که لینکی به وب سایت شما وارد میشود میگویند. و با توجه به اعتبار و ارزش وب مبدا Authority متفاوت می باشد.

قابل ذکر است که در نمونه بالا اگر از ریدایرکت 301 استفاده نکنید جستجوگرها هر کدام را صفحه ای مجزا تشخیص می دهند با وجود اینکه هر دو به یک صفحه منتقل می شوند. پس با بهره گیری از ریدایرکت 301 از تولید صفحات مجزا شبیه به هم جلوگیری میکنید.

دلیل استفاده از ریدایرکت 301

دلیل استفاده کارشناسان و مهندسان سئو و بهینه سازی از ریدایرکت 301 به سه دسته تقسیم میشود:

  1. کنترل و یکی کردن کنوانسیون های سایت با یک url برای اعتبار و ارزش دادن به سایت و البته دامین.(در مطالب بالا توضیح داده شد)
  2. جهت عوض کردن اسم تجاری و url وب سایت
  3. جهت هدایت ترافیک سایت از یک صفحه به دیگر صفحات

مورد اول را که توضیح دادیم. مورد دوم وقتی که یک مارک و برند اسم و نام تجاری یا نام و اسم سایت خود را عوض میکند، با بهره گیری از ریدایرکت 301 این امکان را دارد که تا حدود 99% از ارزش و رتبه وب سایت گذشته و قدیمی خود را به آدرش جدید و فعلی منتقل نماید. در این حالت بهره گیری از ریدایرکت 301 ضرورتی مهم دارد ، برای اینکه کاربران سایت باید به صفحه و آدرس جدید انتقال یابند تا اطلاعات خود را بدست آورند.

درباره سومین مورد شاید با هر دلیل از قبیل محتوای نامناسب و تکراری ، تغییر آدرس برای سئو، کم بودن کیفیت و غیره ناچار شوید یکی از صفحه های وب خودتان را حذف کرده و ادرس جدیدی درست کنید و به آن منتقل کنید در این صورت در استفاده از ریدایرکت 301 جهت نگه داشتن ارزش و رتبه وب سایت ضرورت دارد.

بسیار دیده شده است که در شرایطی مارک ها و برندهای تجاری دامنه ای را که مشابه دامین خودشان می باشد یا از جهت محتوا و اطلاعات با هم یکی هستند را بخرند تا برایشان این امکان به وجود بیاید که ترافیک بیشتری را به سمت سایت خودشان ببرند. در همچین شرایطی هم بهره گیری از ریدایرکت 301 برای نگه داری اعتبار و ارزش رتبه دامنه و آدرس اصلی مهم است.

روش انجام ریدایرکت 301

به مهم ترین قسمت مقاله رسیده ایم که چگونگی انجام ریدایرکت 301 را توضیح می دهیم. برای انجام ریدایرکت 301 دو روش اصلی وجود دارد:

1- به وجود آوردن و انجام ریدایرکت 301 با فایل htaccess > پیشنهاد بک لینک فا

2- استفاده از ریدایرکت301 در صفحه های وب سایت

ما هر دو راه را به شما آموزش خواهیم داد. اما اصولا ریدایرکت های روی سرور از روش تغییر در فایل htaccess صورت میگیرد.

ریدایرکت های دوم از طریق کد در صفحات انجام میشود که میتوان از روش استفاده از پلاگین ها و یا از روش های دستی انجام شود.

کد انتقال ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 یا همان دائمی با استفاده از فایل htaccess را در اینجا آموزش می دهیم.

اولی روش و ابتدایی ترین روش برای انجام ریدایرکت 301 تغییر فایل htaccess بر روی سرور می باشد.

این راه فقط برای سرورهایی که نرم افزار آپاچی بهره گیری میکنند کارایی دارد. البته در دراز مدت اداره آن کمی سخت میشود به خصوص اگر وب نویس هستید و قصد دارید نوشته ها و مطالب خود را برای جستجوگرها بهینه سازی بکنید.

هر وقت که بخواهید ریدایرکت انجام دهید حتما باید از طریق FTP وارد وب سایت خودتان بشوید و فایل ها و اطلاعات خودتان را ویرایش کنید ، تغییر بدهید و دوباره بر روی سرور بارگذاری کنید. این راه ها برای صورت گرفتن یک ریدایرکت حتما باید انجام شود. برای همین سختی ها و راه هایی که باید طی شود ما به شما پیشنهاد میدهیم اگر آشنایی با سرور ندارید از این راه بهره مند نشوید.

جلوتر از هر چیزی باید فایل htaccess را بشناسید.

htaccess چیست : htaccess تنظیمات فایلی است که از سرورهایی که با برنامه آپاچی وب سرور کار میکنند مورد استفاده قرار میگیرند. وقتی که فایل htaccess در دایرکتوری وب قرار میگیرد از طریق برنامه آپاچی وب سرور شناخته شده و اجرایی میشود.

فایل htaccess در اصل برای تغییرات برنامه Apache web server درباره فعال بودن و یا غیر فعال بودن توانایی های این برنامه مورد استفاده قرار میگیرد. فایل htaccess دستورات اولیه برای کارکرد ریدایرکت ها می باشد. مثلا در موقع ارور 404.

چگونه فایل htaccess را ویرایش کنیم:

1- در ابتدا باید وارد حساب و کنترل پنل وب سایت خود شوید.

2- در منوی files گزینه file manager را باز کنید.

3- روی گزینه Document root for کلیک کنید و روی دامنه وب خود کلیک کنید.

4- سپس بر روی گزینه show hidden files کلیک کنید.

5- گزینه go را انتخاب کنید.

6- بر روی فایلhtaccess راست کلیک کنید و edit را انتخاب کنید.

7- اکنون اگر فایل htaccess موجود نبود روی گزینه new file بروید و فایل جدیدی را بسازید و نام قابل جدید را htaccess بگذارید و بعد فایل را در دایرکتوری و یا در قسمت /public_html/ منتقل کنید.

8- با بهره گیری از برنامه ویرایش کننده متن فایل htaccess را ویرایش نمایید.

حالا که فایل htaccess را یافتین باید ریدایرکت 301 را انجام دهید. بخش های مختلف انجام ریدایرکت را به شکل جدا توضیح میدهیم.

ابتدا فایل htaccess وب سایت خود را دانلود کرده و یک بک آپ داشته باشید که خدای نکرده اتفاقی نیفتد.

ریدایرکت 301 در نوع تک فایل

اگر بخواهید فقط یک آدرس را منتقل کنید کد زیر را در فایل htaccess خود درج کرده و آپلود نمایید. به عبارتی

جهت آن که این امکان را داشته باشید که یکی از فایل های سایت خود را به شکل تکی ریدایرکت 301 را انجام دهید ، باید کد گفته شده در زیر را در htaccess قرار بدهیم

Redirect 301 /pageghabli.php http://www.mywebsite.com/pagejadid.php

نکته : آدرس پیج جدید را حتما به طور کامل بنویسید مثل مثال فوق

این کد به این معنی است که دستور ریدایرکت 301 به جستجوگران بیان میکند که این صفحه به شکل دائمی و همیشگی به آدرس دیگری منتقل شده است.

pageghabli.php جای فایل قدیمی را مشخص می کند که باید کجا قرار گیرد و قسمت http://www.mywebsite.com/pagejadid.php جای قرار گرفتن صفحه جدید را معین میکند یعنی همان آدرس و صفحه ای که قصد دارید کاربران را به انجا انتقال دهید. دقت کنید که آدرس url را به شکل کامل و دقیق یادداشت کنید.

دقت کنید که اگر چندین صفحه را میخواهید به این روش منتقل کنید باید برای هر صفحه این دستورات را جدا بنویسید و انجام دهید. در این صورت کاملا مطمئنا خواهید شد که همه صفحه ها و اطلاعات به شکل کامل ریدایرکت شده اند.

اگر میخواهید سایت شما فقط با www نمایش داده شود و یا برعکس ، کد زیر را در htaccess درج کرده و منتقل نمایید (امکان استفاده از هر کد نیز در کنار کدهای دیگر در فایل htaccess وجود دارد)

Options +FollowSymlinks
RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^mywebsite.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.mywebsite.com/$1 [L,R=301]

اگر میخواهید هم آدرس سایت شما با www و هم بدون آن به سایتی دیگر منتقل شود و بطور کلی دامین شما تغییر کرده است ، کد زیر را در فایل htaccess سایت قدیمی خود قرار دهید ، بدین ترتیب تمام بازدید کنندگان و همچنین اعتبار دامین قبلی ، کاملا به دامین جدید منتقل می شود ، البته بعد از مدت زمان خاصی این اعتبارات منتقل خواهد شد.

Options +FollowSymlinks
RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^websiteghadim.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.websitejadid.com/$1 [L,R=301]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.websiteghadim.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://websitejadid.com/$1 [L,R=301]

پس شما با این کدها توانستید نه تنها بازدید کنندگان وب سایت خود را به صفحات جدید وب سایت خود منتقل کنید ، بلکه تمام اعتبار آن صفحه نیز به صفحه ی جدید وب سایت شما منتقل می شود ، به این انتقال ، ریدایرکت 301 یا دائمی و همیشگی می گویند.

ریدایرکت 301 با htaccess

دامنه قدیمی و دامنه جدید و کد ریدایرکت کردن آنها

اگر یک دامنه قدیمی را دارید مثل vanakmarket.com و حالا میخواهید از یک دامنه جدید مثل vanakshop.com برای وب خود بهره گیری کنید این امکان را دارید که با یک ریدایرکت 301 سایت خود را به دامنه جدید انتفال دهید.

برای این کار باید دستور پایین را درhtaccess فایل قدیمی انجام دهید:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} vanakmarket.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.vanakmarket.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://vanakshop.com/$1 [L,R=301,NC]

این کد تمام بازدید کنندگان و البته اعتبار و رتبه و رنکینگ دامین ونک مارکت را ، هم با دابلیو دابلیو دابلیو و هم بدون آن به آدرس ونک شاپ دات کام (فقط بدون www) منتقل می کند.

ریدایرکت دامنه سایت و استفاده از نسخه www

اول این مقاله هم ذکر کردیم که جستجوگرها دو آدرس www.backlinksfa.com و backlinksfa.com را دو تا سایت جدا از هم شناسایی میکند. برای همین مهندسان سئو همیشه توصیه میکنند که یکی از این آدرس ها را بعنوان آدرس اصلی که برای جستجوگرها نمایش داده میشود قرار دهید و با بهره گیری از ریدایرکت 301 بقیه صفحات و آدرس ها را به این آدرس منتقل کنید.

اگر مقدار خیلی زیادی از بک لینک با آدرس website.com برای خود ساخته اید اما میخواهید بازدیدکنندگان آدرس www.website.com را در مرورگر خود ببینند و همچنین اعتبار بک لینک های خریداری شده به آدرس با www شما منتقل شود می توانید با استفاده از کد پایین و قرار دادن آن در فایل htaccess این کار را به سادگی انجام دهید:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} website.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.website.com/$1 [L,R=301,NC]

امکان استفاده به روش عکس نیز وجود دارد به طوری که اگر بخواهید تمام اعتبار از نسخه با www آدرس سایتتان به نسخه ی بدون www انتقال یابد ، می توانید ویرایش آدرس ها در کد فوق این کار را انجام دهید. که توضیح کامل تر آن را در پایین ارائه خواهیم کرد.

ریدایرکت دامنه سایت بدون نسخه www

این روش دقیقا برعکس روش قبل هست که توضیح دادیم. مواقعی که قصد دارید www.website.com را بدون www منتقل کنید باید حتما کد پایین را در htaccess بنویسید:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.website.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://website.com/$1 [L,R=301,NC]

پس همانطور که مشاهده کردید ، با این روش می توانید تمام اعتبارات را به آدرس جدید منتقل نمایید ، این مورد برای مواقعی که از پروتکل اس اس ال یا همان https نیز استفاده می کنید کاربرد دارد و با استفاده از دو کدهای فوق در داخل فایل htaccess می توانید اعتبار و بازدید کنندگان صفحات قبلی خود را به آدرس جدید منتقل نمایید.

ریدایرکت با پسوند خاص برای فایل های سرور

اگر قصد دارید فایل هایی را که پسوند خاص خود را دارند به پسوندهای دیگری منتقل کنید برای مثال اگر میخواهید web.com/file.php را به web.com/file.htm عوض کنید با استفاده از کد پایین و درج آن در htaccess این عملیات را انجام دهید:

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} .php$
RewriteRule ^(.*).php$ /$1.htm [R=301,L]

این مطالب توضیح کامل و آموزش جامع برای ریدایرکت 301 با استفاده از htaccess بود که گفته شده بود این روش کمی سخت و دشوار می باشد اگر آشنایی با سرور وب سایت ندارید از این راه استفاده نکنید اما بدانید که این راه بهترین راه برای انتقال صفحات یا ریدایرکت کردن صفحات است و اعتبار و رنکینگ صفحات را تا 99.9 درصد به صفحه جدید انتقال خواهد داد.

ریدایرکت 301 با کد php

اگر شما برای وب سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهره گیری میکنید برای ریدایرکت 301 از روش های زیر میتوانید استفاده نمایید:

1- تغییرات را روی کد header صفحه ها اعمال کنید.

2- بهره گیری از ابزارهای داخلی wp redirect وردپرس.

3- جهت اینکه بتوانید ریدایرکت 301 را در php استفاده کنید باید حتما کدهای گفته شده در پایین را در بالاترین قسمت کدهای سایت خود بنویسید یعنی قبل از این کد چیز دیگری نوشته نشده باشد ( بالای کدهای header.php یا index.php می تواند گزینه های خوبی باشد (برای هر سایت متفاوت است هر دوی این بخش ها تست شود )):

<?php header("Location: http://www.website.com/newpage", true, 301); ?>

اگر قصد دارید با استفاده از wp redirect که در وردپرس نیز قرار دارد این کار را بکنید کد به شکل پایین می شود:

wp_redirect( "http://www.website.com/newpagen", 301 );

نکته : دقت کنید اگر فراموش کنید که 301 را در بالای صفحه کدهای خود بنویسید وردپرس و PHP آن را ریدایرکت 302 شناسایی میکنند.

وقتی این کد در صفحه وجود داشته باشد کاربران را به آدرس جدید شما انتقال میدهد فقط باید کد پی اچ پی بالا را در صفحه مورد نظرتان وارد کنید و بجای آدرس http://www.website.com/newpagen آدرس صفحه سایت خودتان را وارد کنید تا ریدایرکت 301 انجام شود.

روش هایی که بیان شد ریدایرکت از طریق htaccess و از طریق پی اچ پی و همینطور از طریق وردپرس می باشد. توجه کنید که وقتی صفحات زیادی را این شکلی ریدایرکت میکنید سرعت سایت شما کاهش خواهد یافت. و اگر از وردپرس بهره گیری میکنید آیتم های زیادی برا ریدایرکت 301 هستند که قدرت کمک کردن به شما در این زمینه را دارند.

ریدایرکت 301 در ASP

اگر سایت شما به جای PHP از ASP استفاده کرده است در این شرایط شما باید ریدایرکت را از طریق ASP انجام دهید.

بسیاری از سایت ها که از هاست ویندوز استفاده می کنند با برنامه ویژوال ساخته شده و پسوند aspx یا asp دارند و کد ریدایرکت 301 برای این نوع سایت ها متفاوت با چیزی است که در بالا گفته شده است.

همه مرحله ها دقیقا شبیه به مرحله های PHP می باشد فقط کدهای ریدایرکت 301 برایASP متفاوت می باشد. برای انجام این کار باید کد پایین را در بالای صفحه کدها بنویسید:

<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status=”۳۰۱ Moved Permanently”
Response.AddHeader “Location”,”http://www.new-url.com/”
%>

لازم به توضیح است قبلا استفاده از ریدایرکت 301 ریسک از دست دادن بازدیدها و پیج رنک گوگل را به همراه داشته ولی در سال 2016 میلادی گوگل اعلام کرد ریدایرکت 301 به جایگاه سایت شما آسیبی نمی رساند.

اکنون میدانیم ریدایرکت 301 چیست و کجا و چگونه باید استفاده شود تا در سئو وب سایت موثر باشد ، وقتی که از ریدایرکت 301 بهره میگیرید در اصل جستجوگرها میدانند که این صفحه از اینجا منتقل شده و برای یافتن ان باید از آدرس جدید استفاده کنند.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که پس از انجام ریدایرکت 301 و انتقال اعتبارهای صفحه قبلی به صفحه جدید ، هرگز به عقب بر نگردید و صفحه قبلی را مجددا فعال نکنید که این کار ممکن است باعث اسپم شناخته شدن وب سایت شما شود.

زمان انتقال امتیاز صفحه ریدایرکت شده

ممکن است صفحه ای از وب سایت خود را یا دامنه ی قبلی خود را از طریق ریدایرکت 301 به صفحه ی جدید منتقل کردید و تمام کارها را درست انجام داده اید اما هنوز امتیاز صفحه و جایگاه و رتبه ی صفحه ی جدید تغییری نکرده است.

در روش انتقال صفحه از طریق ریدایرکت 301 ، حتما امتیاز صفحه نیز تا 99.9درصد منتقل می شود اما زمان آن باتوجه به بازدید هر سایت متفاوت است ، یک سایت پربازدید که ربات های گوگل در روز بیش از چند هزار بار در آن میخزند ، قطعا در زمان بسیار کمتری نسبت به یک سایتی با بازدید کمتر از هزار نفر در روز بیننده دارد رتبه اش منتقل خواهد شد.

اگر سایت شما بازدید کننده ی بالایی ندارد و از روش ریدایرکت 301 استفاده نمودید ، حدود ده روز زمان نیاز است تا امتیاز صفحه ی قبلی به صفحه جدید منتقل شود ، در این خصوص لطفا صبور باشید تا این کار به خوبی انجام گیرد.

ریدایرکت موقت و یا 302

بعد از مقاله ای که انواع ریدایرکت را توضیح دادیم حال در این مقاله ریدایرکت 302 و یا همان ریدایرکت موقت را توضیح میدهیم.

قبلا هم گفتیم که ریدایرکت 302 یا موقت در مقابل ریدایرکت 301 یا دائم کمتر استفاده می شود. و حال سوال اینجاست که از ریدایرکت 302 در چه مواقعی استفاده میشود و چه مزایایی دارد؟

و برای درک بهتر این موضوع مقداری درباره فرق ها و تفاوت های ریدایرکت 301 و 302 حرف میزنیم و بعد آموزش ریدایرکت 302 را شروع میکنیم.

شناخت ریدایرکت 302

برای آموزش ریدایرکت 302 باید یک درک خوب از ریدیارکت 301 در ذهن داشته باشیم. در 301 این امکان وجود دارد که یک صفحه را دائمی و برای همیشه به آدرس دیگر منتقل کنیم و در این شرایط کاربران قدیمی شما به آدرس جدید منتقل میشوند.

این شیوه 301 برای جا به جایی صفحات داخل سایت و از بین بردن صفحه های تکراری برای سئو مفید می باشد. پس با ریدایرکت 301 جستجوگرها در اصل آدرس فعلی و جدید را به جای آدرس قبلی ایندکس میکنن و تمام ارزش و رتبه گذشته سایت را به آدرس جدید می آورد و بعد از مدت ها آدرس قدیمی در جستجوگرها حذف خواهد شد.

از طرفی دیگر جستجوگرها با ریدایرکت 302 برخورد متفاوتی دارند اگر سایتی داشته باشید حتما اتفاق افتاده است که صفحه ها و مطالب پر بازدید در سایت با مشکلاتی رو به رو می شود هر چقدر که این مشکلات و نقص های فنی طولانی تر شود ضرر مالی و سودی برای شرکت بیشتر میشود مخصوصا اگر سایت تجاری باشد. به چه دلیل بازدیدکنندگان با ارور 404 رو به رو میشوند؟ مشکل و مسئله از جایی شروع میشود که آدرس از جستجوگرها حذف می شود .

در این وضعیت می توانیم با بهره گیری از ریدایرکت 302 آدرس قبلی را به شکل موقت به آدرس جدید ببریم. در این راه آدرس اولی از جستجوگرها پاک نمیشود و ارزش و رتبه برای سایت باقی می ماند. در این شرایط این امکان وجود دارد که بعد از حل کردن مشکل دوباره همه چیز را به حالت اول بازگردانید.

در اصل ریدایرکت 302 موقت است و از یک url به url دیگری منتقل میشود.

پس ریدایرکت 302 کاربران و جستجوگرها را موقتا به به آدرس دیگری می برد و وقتی مشکل صفحه حل شد دوباره آنها را منتقل میکند.

به عنوان مثال

در نظر بگیرید میخواهید فقط یکی از صفحه های سایت خود را برای مدت کوتاه به آدرسی دیگر انتقال دهید.

بازدیدکنندگان در مرحله اول پس از جستجو با خطای 404 که بیان گر حذف صفحه می باشد رو به رو میشوند. مشکل این است که آدرس ها بعد از گذشت مدت کمی از دیتابیس جستجوگرها نیز حدف می شوند و همه رتبه و ارزش آن صفحه از بین می رود و همچنین ریدایرکت 301 که به کار گرفته شده بود موجب منتقل شدن این ارزش به آدرس جدید میشود پس باید راه دیگری را پیدا کنیم.

در این شرایط میتوان از ریدایرکت موقت و یا 302 استفاده نمود ، صفحه و آدرس مورد نظر را از این طریق به آدرس جدید انتقال داد. با استفاده از این روش از خطای 404 که بیان گر حذف صفحه می باشد جلوگیری میشود و همچنین جستجوگرها متوجه میشوند که این صفحه به شکل موقت انتقال داده شده است و امکان دارد دوباره به آدرس قبل برگردد و یا احتمال دارد دائمی به آدرس جدید انتقال یابد.

در این صورت رتبه و ارزش صفحه ای که انتقال داده شده باقی می ماند و آدرس جدید و البته موقت در جستجوگرها ایندکس نخواهد شد.

باید توجه کنید که جستجوگرها درباره ریدایرکت 302 و یا موقت یه کم دقت کرده و سخت گیر می باشند و اگر خیلی زیاد از ریدایرکت 302 استفاده شود با آن مانند ریدایرکت 301 برخورد میکنند و البته شاید هم اعتبار صفحه را حذف کنند پس دقت کنید فقط زمانی که واقعا میخواهید موقتا یک صفحه را منتقل کنید ،از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

تفاوت ریدایرکت 301 و 302 چیست

مهمترین تفاوت ریدایرکت 301 با ریدایرکت 302 این است که در ریدایرکت 301 علاوه بر انتقال محتوا و آدرس url به از صفحه ی قدیم به صفحه ی جدید ، امتیاز صفحه ی قدیم نیز بعد از مدتی به صفحه ی جدید منتقل می شود.

اما در ریدایرکت 302 یا موقت ، به دلیل آنکه محتوا و آدرس موقتا عوض شده و بعد از مدتی به شکل قبل باز خواهد گشت ، پس امتیاز صفحه ی قدیم ، به صفحه ی جدید منتقل نمی شود.

تفاوت ریدایرکت 301 و 302

ریدایرکت 302 و دلیل استفاده از آن

اگر زمانی که یکی از صفحات پر بازدید و با ارزشتان به خاطر اشکال فنی از دسترس پاک یعنی بدون اینکه آن را به جایی منتقل کنید و از ریدایرکت استفاده کنید بازدیدکنندگان وقتی وارد آن صفحه شوند ارور 404 می بینند این ارور یعنی این صفحه از وب پاک شده و پس از مدتی جستجوگرها مدتی که بگذرد لینک آن را از دیتابیس پاک میکنند.

پس در نتیجه وقتی خطا و مشکل صفحه را حل کنید دیگر از رتبه و ارزش چیزی نمانده و صفحه سایت شما رتبه و ارزش و لینک های خود را از دست میدهد. ولی اگر از ریدایرکت 302 استفاده کنید این امکان را دارید که به راحتی ارزش و رتبه صفحه و سایت خودتان را نگه دارید تا مشکل فنی را حل کنید.

ریدایرکت 302 و روش انجام آن

حالا که کاربرد ریدایرکت 302 را آموزش دادیم وقت آن رسیده که روش و مراحل انجام آن را آموزش بدهیم. پیشنهاد میکنیم اگر با مدریت سایت آشنایی ندارید این کار را به وب مستر خود واگذار کنید. ولی اگر آشنایی به سیستم دارید خودتان میتوانید مراحل را به راحتی انجام دهید.

یونیکس یا آپاچی

سایت هایی که روی سرورهای یونیکس یا آپاچی هستند

- پوشه htaccess را در Notepad که یک نرم افزار نوشتاری رایگان می باشد باز کنید و در انتهای کدهایی که هستند با توجه به نمونه پایین ریدایرکت را پیاده کنید.

redirect 302 /pageghabli.html http://websiteman.ir/pagejadid.html

3- پوشه تغییر داده شده را ذخیره کنید و روس سرور وب خودتان بارگذاری کنید و در آخر با رفتن به آدرس قدیمی websiteman.ir/pagejadid.html از وجود ریدایرکت درست به آدرس pageghabli.html مطمئن شوید.

ریدایرکت 302 در سرورهای ویندوز

اگر شما از هاست ویندوز بهره گیری میکنید باید بگیم که ریدایرکت 302 بر روی این سرورها خیلی مشکل و سخت می باشد. چون یک صفحه از سایتتان باید روی آدرس قدیمی باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند به آدرس جدید وارد شوند. برای انجام ریدایرکت با این شرایط میتوانید به روش های زیر عمل کنید:

1- یک صفحه روی آدرس قبلی و قدیمیه وب بگذارید http://mywebsite.ir/safhe-Ghadim.asp

2- اگر یک وب ASP که استاندارد می باشد اجرا میکنید باید کد پایین را بالای تگ HTML یا DOCTYPE کپی کنید:

<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status=”
۳۰۲ Found”
Response.AddHeader “Location”,”http://mywebsite.ir/safhe-Jadid.asp”
%>

3- و اگر یک وب Net را اجرا میکنید کد پایین را در بالای تگ html یا DOCTYPE کپی کنید.

<script runat=”server”>
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = “
۳۰۲ Found”;
Response.AddHeader(“Location”,”http://mywebsite.ir/safhe-Jadid.asp”);
}
</script>

4- و در آخر با رفتن به آدرس گذشته و قدیمی mywebsite.ir/safhe-Ghadim.html از ریدایرکت درست به آدرس فعلی و جدید safhe-Jadid.html مطمئن شوید.

ریدایرکت یا انتقال صفحات

در سئو ریدایرکت روشی برای هدایت کاربران و جستجوگرها به آدرس جدید می باشد. انتقال صفحه یا ریدایرکت کاری است که با آن بازدیدکنندگان و جستجوگرها به شکل خودکار و اتوماتیک به آدرس جدید سایت شما منتقل شوند.

شاید شما صفحه ای را در سایت خود دارید که قصد انتقال آن به صفحه جدیدی را دارید یا شاید بخواهید بازدیدکنندگان را از صفحه خود به صفحه دیگر انتقال دهید یا اصلا قصد دارید همه محتویات و اطلاعات سایت خود را به آدرس جدید انتقال دهید ، ریدایرکت برای همین استفاده میشود.

برای همین امکان دارد با این حال جستجوگرها با ریدایرکت یه کم جدی مقابله کنند. پس ما در این مقاله شما را با نوع های مختلف ریدایرکت آشنا میکنیم و انواع ریدایرکت را توضیح می دهیم.

ریدایرکت دو دسته کلی می شود:

  1. وقتی که آدرس همه صفحه ها و یا بعضی صفحه ها تغییر کند.
  2. وقتی که برای یک محتوا و مطلب که تکرار شده است چندتا آدرس وجود دارد و بخاطر سئو و محدودیت ها و قوانین سئو باید همه را بر روی یک آدرس بیاوریم.

بدون در نظر گرفتن منتقل کردن صفحه های سایت ریدایرکت همیشه به روش یکسان انجام میشود. و فقط تنها چیزی که اهمیت دارد تعداد صفحه هایی هستند که قصد انتقال آنها را داریم.

در مرحله اولیه وقتی سایت به دامنه جدید انتقال پیدا میکند آدرس همه صفحه های وب تغییر خواهد کرد و اگر چنین چیزی انجام شد میتوان با یک روش کلی که در بالا توضیح داده شد ( کد انتقال ریدایرکت 301 ) همه صفحه ها را به آدرس جدید انتقال دهیم. در نوع دوم ممکن است بعضی از آدرس ها ی صفحه ها تغییر کند که در این شرایط باید برای هرکدامشان دستور جدایی را انجام داد.

ریدایرکت و یا تغییر جهت و مسیر از راه های رایج می باشد که برای بهتر شدن و بالا رفتن سئو سایت و نگه داشتن ارزش و رتبه صفحه و مطالب پر کاربر و پر بازدید مورد استفاده می باشد. ریدایرکت می توانند شما را هنگامی که خطا و مشکل وجود دارد کمک کنند ریدایرکت 302 یا موقت این قابلیت را دارد. که از این طریق از نشان دادن ارور 404 جلوگیری میکنید و همچنین ارزش و رتبه و جایگاه صفحه و سایت حفظ میشود. اینش روش در برابر ریدایرکت 301 به شکل کم و محدود تنها در شرایط خاص بهره گیری میشود.


اگر اين مطلب را مفيد ميدانيد لطفا اشتراک گذاري کنيد.

مقاله های مرتبط :

چگونه سئو کنیم | زمان آموزش 20 دقیقه

تاثیر ریدایرکت بر سئو | زمان آموزش 20 دقیقه

نقش لینک های فالو و نوفالو در سئو سایت | زمان آموزش 10 دقیقه

چطور کلمات کلیدی متناسب با سایت خود را بیابیم | زمان آموزش 10 دقیقه

پروتکل https و سئو سایت | زمان آموزش 10 دقیقه

چطور محتوای بی کیفیت توسط گوگل شناسایی می شود | زمان آموزش 10 دقیقه


Copyright © 2010 - 2024 | . تمامی حقوق این وب سایت برای بک لینک فا محفوظ است
طراحی و اجرا:بک لینک فا | نقشه سایت